diumenge, 13 de desembre del 2009

Avaluació de recursos per treballar la interculturalitat en línia

Pense que la webquest www.xtec.es/lic/centre/alumnat/webquest/INDEX.HTM "LA COMUNITAT GITANA" és un recurs molt adient d´educació intercultural per a l´alumnat d´educació secundària e inclús dels darrers anys d´educació primària per l´etapa de desenvolupament en que es troben i les possibilitats d´educació del pensament crític, així com que seria necessari que a totes les escoles s´estudiaren aspectes de la cultura gitana junt a la que convivim des de fa segles.

Pel que fa al seu nivell mes concret, en relació amb la interculturalitat, pense que es fa un bon plantejament per a que tots els alumnes coneguin aspectes de la cultura gitana, des del respecte i el dret a la diferència, que mereix formació sobre elements de les minories presents a l´escola i a la societat. Pense que fa un enfocament molt adequat en la mesura que els aspectes de la cultura gitana no s´han analitzat com a homogenis, en forma de comparació amb altra cultura. Així tracta que tots els alumnes adquireixen una competència cultural madura, desenvolupant capacitats alhora de conviure i resoldre conflictes, per tal que tots estiguin preparats per a viure en una societat culturalment diversa i per analitzar les relacions de poder entre les cultures i els grups socials que estan en contacte com un factor clau en la comprensió dels esdeveniments. Tractant de superar relacions de poder desiguals es podrà revaloritzar la diferència i estar més oberts als canvis.
Pense que aquesta webquest assoleix sense dubte un nivell d´interculturalitat bàsic o d´intercanvi de coneixement, ja que proporciona comprensió dels aspectes culturals de la comunitat gitana que es bàsic per tal de fer possible el diàleg entre els grups culturals. A més pense que també es podria situar en un nivell mitjà o de resolució de conflictes de valors ja que hi ha activitats que suposan una revisió de les pròpies creences que ja possibilita el canvi a més de per la entrada en contacte amb persones d´associacions gitanes, que es proposa en les activitats, i el interés per conèixer més.
Pense que amb l´utilització en les escoles de recursos com aquesta webquest es pot anar construint una posició interculturalista forta, ja que es una proposta per a res compensatòria sinó dirigida a tots els alumnes, el que ja suposa una incidència en la cultura escolar.

Com a nivell més general, pel que fa al potencial educatiu, pense que la webquest fa un plantejament molt adequat de les activitats, tant a nivell individual com grupal, per tal que els alumnes analitzen inicialment les seves creencies i prejudicis i vagen assolint objectius de recerca, organització i reestructuració de la informació així com el desenvolupament d´actituds de treball en grup, aprenent a respectar les opinions, a pensar junts, a col.laborar i a enriquir-se mutuament amb les aportacions de tots. Pense que el procés d´aprenentatge que planteja aquesta webquest és molt necessari per a aprendre a conviure amb una visió de respecte i comprensió de la diversitat, per acceptar que l´altre té una cosmovisó diferent a la nostra.
Pense que la webquest dona molta importància al fet que educació i cultura són realitats molt relacionades i que per tant tota educació està inscrita en un marc cultural determinat, així com en el fet que tradició i canvi no són temes discordants en la mesura que s´integren en una actitud pedagògica, que permetra la integració personal i social.



Aquest és un recurs molt adequat per a treballar-ho alhora des de diferents assignatures, afavorint el treball en equips docents, el que pot possibilitar un enfocament més fort de la interculturalitat als centres educatius per tal que ofereix diversitat de continguts culturals i diversitat de maneres d´aprendre i d´educar, així com possibles canvis en els Projectes Educatius de Centre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada