dimarts, 15 de desembre del 2009

AVALUACIÓ DE RECURSOS

La webquest http://www.phpwebquest.org/catala/webquest/soporte_mondrian_w.php?id_actividad=4967&id_pagina=1
que varem crear per a la pac 2 té com a destinataris els alumnes de quart d´ESO ja que estan en un moment de les seves vides en el que comencen a relacionar-se de manera independent amb els iguals i a construir un pensament propi, moment adequat per a analitzar aspectes relacionats amb la interculturalitat de manera molt conscient.

Dersprés de realitzar les tasques plantejades a la webquest es pretenia que els alumnes haveren assolit els següents objectius:

- Promoure actituds de respecte, comprensió i coneixement envers la persona humana amb la seva diversitat.
- Aprofundir en la comprensió del concepte de ciutadania.
- Desenvolupar la capacitat d’empatia.
- Promoure el treball cooperatiu entre l’alumnat.
- Adquirir estratègies de búsqueda, anàlisi, síntesi i crítica de la informació que es troba.
- Saber expressar les seves idees de forma clara i ordenada, sense faltes d’ortografia.
- Emprar adequadament els mitjans de comunicació i expressió (internet, power point) que estan al seu abast.
- Aprendre a treballar en grup, aportant el màxim i millor d’un mateix tot i respectant les opinions i aportacions dels altres.
- Prendre decisions consensuades.
- Desenvolupar la capacitat crítica i d’argumentació.
- Respectar i emprar adequadament el material tècnic que l’institut facilita.

Així es va plantejar un treball on els alumnes s´havien d´organitzar en grups per tal de col.laborar i cooperar en la feina. Cada grup cooperatiu estaria format per quatre alumnes i cadacú d´aquests alumnes hauria de realitzar el treball d´expert en un d´aquests àmbits (historiadors, defensors del drets humans, periodistas i assessors legals) per tal de buscar, analitzar i compartir amb els seus companys de grup la informació referida a ciutadania i situacions de discriminació i intolerancia, per tal de cooperar per a realitzar una exposició des d´on apareguen els diferents àmbits de visió des dels que s´ha realitzat l´anàlisi.
Les activitats estan plantejades per tal que els alumnes siguin el mes autònoms possible en la seva realització. El professor marcarà l´inici de les pautes de treball, oferirà suport i recolzament per a resoldre dubtes i serà mediador i moderador dels debats que es puguin generar.

Pense que les webquest són una eina que poden incidir molt en el desenvolupament d´habilitats de carácter intercultural tant pel contingut des del que es proposa realitzar les activitats com per la metodología des de la qual es realitzen.
Les webquest situen el treball intercultural com un debat social ampli i que ens concerneix a tots/es i no com un tema que només afecti a les minories culturals, de forma que s´està aspirant a incidir en la cultura escolar, el pas d´un treball compensatori amb les minories a un treball on tots els alumnes han d´estar oberts a altres cultures amb actitud tolerant i negociadora, tenit en compte a l´altre cultural.
Pense que la formació amb webquest contribueix a que es realitze la pràctica de l´educació intercultural, pels aspectes de contingut que he comentat, i perque situa a l´alumne en un pla de major autonomia, que ha de treballar de manera col.laborativa amb els seus companys, on s´ha de fer front a problemes autèntics, que permitiexen que desenvolupi competències tots els alumnes. Aquestes competències culturals influiran en les seves capacitats per a conviure i resoldre conflictes.

Pense que analitzar la webquest
http://www.xtec.es/lic/centre/alumnat/webquest/INDEX.HTM seguint la Fitxa de catalogació i avaluació de recursos per a l´educació intercultural en línia m´ha ajudat a analitzar de manera ordenada els elements que s´han de tindre presents en l´educació intercultural. És important ser conscients d´aquests elements per assolir en major mesura els objectius interculturals i saber catalogar recursos pot ser molt necessari tant per a triar amb més criteri els recursos que volem treballar amb els nostres alumnes com per a millorar els recursos que nosaltres mateixos elaborem, ja que la fitxa pense que és també un instrument de reflexió sobre la eina que és la webquest.

Per a mi, elaborar primer la webquest junt a les meves companyes i realitzar després la catalogació d´un recurs, han segut etapes d´un procés en el que he anant comprenent el sentit que pot tindre la eina de la webquest per a l´educació intercultural. Aprendre a elaborar un recurs webquest pense que obri moltes possibilitats creatives en la meva professió, ja que em permiteix arribar als educands des de la seva participació i implicació en qüestions molt reals. El simple fet de conèixer el recurs de webquest, que per a mi era desconegut, ja obri un ventall de possibilitats, a més catalogar el recurs wequest La Comunitat Gitana ha suposat per a mi conèixer un recurs molt interessant i qüestionar creencies propies sobre la cutura gitana, realitzar un anàlisi des dels conceptes de l´assignatura m´ha ajudat molt a entedre els conceptes teòrics, el mateix concepte de interculturalitat, el significat de la seva perspectiva, d´un programa intercultural feble i fort, el seu potencial emancipador, a poder veure l´aplicació d´aquests conceptes i el sentit i significat de la pràctica de l´educació intercultural.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada